Sunday 12 March 2017

Pelaburan Forex Dalam Islam

KONSEP PELABURAN ISLAM Sebastian seorang islam yang mukmin, menuntut ilmu menjadi satu kawajipan dan adalah wajib buchstabe kita untuk menuntut ilmu yang diperlukan. Dan orang yang berusaha esu memerlukan kepada ilmu perusahaan. Haruslah kita mempunyai Sekadar Yang Diperlukan Dari ilmu berniaga, Supaya Dapat Membezakan, Yang Diperbolehkan dan Yang Dilarang. Tempat yang mengandungi kesulitan dan yang jelas-terang. Kala tidak, niscaya kita akan terjerumus kepada yang haram tanpa kita sedari. Berkata Umar r. a. Tidaklah berjual-beli, selang orang yang berpengetahuan ilmu fiqah. Kalau tidak, dia akan memakan riba. Dengan kemahuannya atau tidak dengan kemahuannya. Kenyataannya memang benar, kriechisch-talpa-tanpa disedari banyak dikalangan masyrakat kita terutama masyarakat islam yang terlibat dalam perkara-perkara yang haram terutama riba. Misalnya kita beli kereta hutang bank, beli rumah hutang bank, pinjaman peribadi, pinjaman perniagaan dan banyak lagi, semuanisch dikenakan faedah yang melibatkan riba. Kita ingat apa yang kita buat esu betul tetapi salah disisi agama islam. Sedangkan Agama Islam Yang Allah türkisch itu sempurna untuk dijadikan panduan hidup, baik kehidupan dunia mahupun akhirat. Hanya kita yang tidak mahu belajar. Allah Taala berfirman: Allah memberikan Hikmat kebijaksanaan (ilmu yang berguna) kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut aturan yang ditentukanNya). Dan sesiapa yang diberikan hikmat esu maka sesungguhnya ia telah diberikan kebaikan yang banyak. Dan tiadalah yang dapat mengambil pengajaran (dan peringatan) melainkan Orang-Orang-Yang menggunakan akal fikirannya. - Surah Al-Bakarah, ayat 269 Oleh itu kita wajib melengkapki diri dengan ilmu pengetahuan sebelum kita memulakan sesuatu usaha samada usaha untuk kehidupan di dunien mahupun usaha untuk akhirat. Jangan libatkan diri kita dalam perkara-perkara yang dilarang oleh agama semata-mata untuk mengejar keuntungan dan kekayaan. Di dalam Al-Quran ada diterangkan larangan akan perbatanischer Riba. Allah Taala berfirman: Orang-orang yang memakan (mengambil) Riba itu tidak dapat berdiri betul melainkan seperti berdirinya orang yang dirasuk Syaitan dengan terhuyung-hayang kerana sentuhan (Syaitan) itu. Ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial. Padahal Allah telah menghalalkan berjual-beli (berniaga) dan mengharamkan Riba. Oleh itu sesiapa yang telah sampai kepadanya peringatan (larangan) dari Tuhannya lalu ia berhenti (dari mengambil Riba), maka apa Yang telah diambilnya dahulu (sebelum pengharaman itu) adalah menjadi haknya, dan perkaranya terserahlah kepada Allah. Dan sesiapa yang mengulangi lagi (perbatanische mengambil riba itu) maka itulah ahli neraka, mereka kekal di dalamnya. - Surah Al-Bakarah, ayat 275 Allah, Allah, Allah, Allah, Allah, Allah, Allah, Allah, Allah, Allah, Allah, Allah, Allah, Allah, Allah, Allah, Allah, Allah, Dschungel, Dschungel. Dan Allah tidak suka kepada tiap-tiap orang yang kekal terus dalam kekufuran, dan selalu melakukan dosa. - Surah Al-Bakarah, ayat 276 Allah Taala berfirman: Wahai Orang-Orang Yang Beriman Bertaqwalah kamu kepada Allah dan tinggalkanlah (jangan menuntut lagi) saki baki riba (yang masih ada pada orang yang berhutang) itu, jika benar kamu orang-orang yang Beriman - Surah Al-Bakarah, ayat 278 Allah Taala berfirman: Oleh itu, kalau Kamu tidak juga melakukan, maka ketahuilah kamu: akan adanya peperangan dari Allah dan RasulNya, (akibatnya kamu tidak menemui selamat). Dan Jika Kamu Bertaubat, Maka Hak Kamu (Yang Sebenarnya) ialah pokok asal harta Kamu. (Dengan yang demikian) kamu tidak berlaku zalim kepada sesiapa, dahan kamu juga tidak dizalimi oleh sesiapa. - Surah al-Bakarah, ayat 279 Pelaburan adalah sebahagian daripada perniagaan yang dibenarkan di dalam Der Islam. Pelaburan (Al-Qiradl) atau penyerahan modal untuk diperniagakan di dalam islam islam islam islam islam islam islam islam islam islamistisch islamisch islamisch islamisch islamisch islamisch islamisch katholisch katholisch katholisch katholisch katholisch katholisch katholisch katholisch katholisch katholisch katholisch katholisch katholisch katholisch katholisch katholisch Perniagaan. - Maka tidak diperbolehkan qiradl pada barang-barang kerana perniagaan es ist akan menjadi sempit padanya. - Dan kalau disyarat oleh pemilik modalen supaya modalen ditangannya, maka tidak dibolehkan kerana dengan demikian, menyempitkan jalan perniagaan. - Tiada Jaminan keatas Moda l. Jika pelaburan itu tidak berhasil atau rugi maka modale itu dikira lenyap dan hangus. - Hendaklah keuntungan itu diketahui pembahagiannya dengan disyaratkan bagi pemilik modalen sepertiga atau seperdua atau berapa yang dikehendakinya. Misalnya pembahagian keuntungan 50:50 amau ​​60 untuk pelabur dan 40 untuk peniaga atau mana-mana nisbah yang dipersetujui oleh kedua-dua pihak. - Kalau pemilik modal itu mengatakan: Untuk kam, keuntungan seratus dan sisanya bagiku, niscaya tidak boleh. Maka tidak boleh menentukannya dengan jumlah tertentu, tetapi hendaklah dengan jumlah yang umum. Rukun 3: Amil iaitu orang yang melaksanakan perniagaan - syaratnya perniagaan esu tidak menyempitkan kepada amil dengan penentuan barang als waktu atau sesuatu syarat yang menyempitkan pintu perniagaan, niscaya apad qiradl es batal. Agama Islam tidak membenarkan satu pihak menindas satu pihak yang lain. Begitu juga dalam urusan pelaburan, kedua-dua pihak Pelabur und Peniaga sama-sama kena tanggung risikonya. Misalnya kita melabur dengan kawan kita di Acheh dan ditetapkan tiap-tiap bulan kita dapat 25. Tiba-tiba berlaku Tsunami di Acheh dan habis semuanya musnah. Kita tidak akan menyangka perkara sebegitu boleh berlaku als Apa-apa Wortspiel boleh berlaku dan kita mesti sama-sama kena berani menanggung risikonya. Pelabur yang lenyak tidur, tau-tau tiap-tiap bulan 25 duit masuk ke dalam konto bank. Sedangkan pihak peniaga kalau rugi tak dapat tidur, siang malam asyik memikirkan cara bagaimana hendak bayar 25 itu kepada pelabur. Ini Yang tidak dibenarkkan dan diharamkan dalam Der Islam. K ita mesti ingat walaubagaimana hebatnya sesuatu perniagaan esu, kita tidak akan dapat meramal atau mengetahui apa akan terjadi dimasa akan datang, untung atau rugi, kaya atau miskin, hidup ata mati dan sebayai manusia yang bergama kita hanya boleh beruschen dengan ilmu yang ada untuk berjaya Tetapi hanyalah Allah Taala Yang menentukannya. Allah Taala tidak mengubah nasib sesuatu schwer, melainkan mereka sendiri berusaha untuk mengubahnya. Allah, es ist maha adil dan Islam itu adil. JANI KALAU TAKE berani tanggung risiko JANGE lah kuba untuk melabur. Dan jika kita tak buat sesuatu untuk menambah pendapatan, pun tak kemana juga. Gunung kalau di gali tiap-tiap Hari Wortspiel akan rata jadinya. Islam menghalalkan jual-beli tetapi mengharamkan Riba. Wallahualambissawab. Untuk melihat dan masse artikel-artikel lain berkenaan Forex sila klik pada tajuk-tajuk di sebelah kanan anda. Sekian Terima Kasih. Majlis Fatwa Kebangsaan: Hukum Pelaburan Forex Suzardi Maulan 16. Februar 2012 Pelaburan forex yang dibuat alle individuellen Plattform online Internet adalah haram. Keputusan ini telah Wortspiel dibuat oleh muzakarah Majlis Fatwa Kebangsaan. Ini kerana muzakarah mendapati bahawa perdagangan pertukaran mata wang asing (forex) oleh einzeln secara lani (individueller spot forex) melalui platfom elektronik mengandungi unsur-unsur seperti riba melalui pengenaan rollover zinsen, pensyaratan jual beli dalam pemberian hutang melalui hebelwirkung, qabd yang tidak jelas ketika Transaksi pertukaran, penjualan mata wang yang tiada dalam pegangan dans spekulasi yang melibatkan perjudisch. Tuan dapat membaca kenyataan Lanjut seperti berikut: Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-98 Yang bersidang Pada 13-15 Februar 2012 Telah membincangkan Hukum Perdagangan Pertukaran Matawang Asing oleh Individu Secara Lani (Einzel-Spot Forex) Melalui platfom Elektronik . Muzakarah Telah membuat keputusan seperti berikut: Setelah mendengar taklimat dan penjelasan Pakar daripada Akademi Penyelidikan Syariah Antarabangsa Dalam Kewangan Islam (ISRA) serta meneliti keterangan, hujah-hujah dan pandangan Yang dikemukakan, Muzakarah menegaskan bahawa perdagangan pertukaran mata wang Asing (forex) oleh individu Secara Lani (individueller Punkt forex) melalui platfom elektronik adalah melibatkan Gegenstand ribawi (iatu mata wang) dan dari sudut fiqhiyyah ia tertakluk di bawah hukum Bay al-Sarf yang perlu dipatuhi syarat-syarat umum jual beli als syarat-syarat khusus bagi Bay al-Sarf seperti berikut: syarat-syarat Umum jual beli: Pihak yang berakad mestilah mempunyai kelayakan melakukan Kontrak (Ahliyyah al-Taaqud) Harga belian hendaklah diketahui dengan jelas oleh Kedua-dua pihak yang berakad Artikel belian hendaklah Suatu yang wujud dan dimiliki sepenuhnya oleh pihak yang menjual Serta boleh diserahkan kepada pembeli Sigha akad hendaklah menunjukkan keredhaan kedua-dua pihak, tidak ada unsur penempohan dan sighah ijab dan qabul mestilah bersepadanan Dan menepati antara satu sama lain dari sudut ciri-ciri dan kadarnya. Syarat-syarat khusus Bay al-Sarf: Berlaku taqabbudh (penyerahan) antara Kedua-dua Artikel Yang terlibat dalam Plattform Forex sebelum Kedua-dua pihak Yang menjalankan transaksi berpisah daripada Majlis akad Jual beli matawang hendaklah dijalankan Secara Lani dan tidak boleh berlaku sebarang penangguhan dan Akad jual beli al-schein mesti bebas daripada khiyar al-Syart. Selen memenuhi syarat-syarat tersebut, Muzakarah juga menegaskan bahawa operasi perdagangan pertukaran mata wang asing (forex) hendaklah bebas daripada sebarang unsur riba, elemen al-Salaf wa al-Bay (pemberian hutang dengan syarat dilakukan transaksi jual beli), unsur perjudian, gharar Yang berlebihan dan kezaliman atau eksploitasi. Berdasarkan kajian terperinci Yang Telah dilakukan, Muzakarah mendapati bahawa perdagangan pertukaran mata wang Asing (forex) oleh individu Secara Lani (individuelle Spot Forex) melalui platfom elektronik mengandungi unsur-unsur seperti riba melalui pengenaan Roll Interesse, pensyaratan jual beli dalam pemberian Hutang melalui Hebelwirkung, Qabd yang tidak jelas ketika transaksi pertukaran, penjualan mata wang yang tiada dalam pegangan dan spekulasi yang melibatkan perjudisch. Selain itu ianya juga tidak sah dari sisi undang-undang Kerajaan Malaysia. Sehubungan itu, Muzakarah bersetuju memutuskan bahawa perdagangan pertukaran mata wang asing (forex) oleh einzeln secara lani (individueller spot forex) melalui platfom elektronik yang ada pada masa ini adalah haram kerana ia bercanggah dengan kehendak syarak dan juga tidak sah dari sisi undang-undang negara . Selaras dengan itu, umat Islam adalah dilarang daripada melibatkan diri dalam perdagangan mata wang seumpama ini. Muzakarah juga menegaskan bahawa keputusan Yang diputuskan ini tidak terpakai ke atas urus Niaga pertukaran mata wang Asing menerusi kaunter di pengurup wang berlesen dan urus Niaga pertukaran mata wang Asing Yang dikendalikan oleh institusi-institusi kewangan Yang dilesenkan di bawah Undang-Undang Malaysia. Lampan akhbar mengenai Keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan: KOTA BHARU: Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan semalam memutuskan umat Islam haram mengamalkan sistem perniagaan pertukaran wang asing. Pengerusi Jawatankuasanya, Tan Sri Dr Abdul Shukor Husin, berkata ini kerana perniagaan yang dilakukan melalui pertukaran wang asing seperti itu tidak menepati hukum syarak als menimbulkan keraguan di kalangan umat Islam. Hasil kajian jawatankuasa ini, kita dapati perniagaan pertukaran wang asing Membrane spekulasi mata wang als ini bercanggah dan berlawanan dengan hukum Islam. Oleh itu, Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan memutuskan bahawa umat Islam diharamkan daripada mengamalkan sistem perniagaan cara demikian, katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan Ke-98 von sini. Abdul Shukor berkata banyak isu yang meragukan mengenai perniagaan pertukaran asing, oleh itu umat Islamisch tidak perlu menceburkan diri, tambahan pula kegiatan itu Membranen penggunaan internet di kalangan individuell, yang menyebabkan untung rugi tidak menentu. Lain-lain jenis perniagaan pertukaran wang asing, seperti melalui pengurup wang atau dari bank ke bank dibenarkan, kerana ia tidak menimbulkan spekulasi mata wang atau untung rugi yang tidak menentu, katanya. Bela Berkata, keputusan lain yang turut dicapai dalam mesyuarat itu ialah mengharuskan umat Islam Membranpelaburan atau membuat simpanan melalui Skim Sijil Simpanan Prämie (SSPM) yang dikendalikan Die Bank Simpanan Nasional (BSN). Katanya keputusan esu dibuat selepas jawatankuasa berkenaan berpuas hati dengan kaedah pelaksanaannya melalui taklimat yang disampaikan oleh pihak panel syariah Bank Negara pada muzakarah itu. BERNAMA


No comments:

Post a Comment